sorte håndvægte

Sådan kommer du godt i gang med hjemmetræningen

Lige nu er diverse fitnesscentre atter lukket ned, og der er mange, der savner at kunne gå ned og løfte nogle tunge håndvægte. Den gode nyhed er, at man sagtens kan komme i form derhjemme: Man skal bare have den rette indstilling samt de rette remedier. Læs med her, og bliv inspireret til, hvordan du kan komme i form derhjemme!

Håndvægte – til armene

Man kan lave meget træning uden vægte, men skal man have det bedste udbytte, så bør man altså investere i nogle håndvægte til hjemmet. Du kan lave mange gode øvelser med håndvægte. For at træne dine arme, kan du lave en øvelse, hvor du placerer håndvægten på skulderen af dig selv. Løft herefter stille håndvægten op i strakt arm og mærk, hvordan det går lige i ”mormorarmene. Denne øvelse kan du med fordel lave 3*10 gange med hver arm. Stil dig foran et spejl, så du kan være sikker på, at du fører vægten op i en lige linje. Det behøves ikke at gå hurtigt, faktisk kan det være en fordel, hvis du gør det lidt langsomt, for så spændes musklen i længere tid.

Derefter kan du lave en øvelse, hvor du holder vægten i en løs arm og bøjer hånden op mod skulderen. Denne øvelse kan du også med fordel lave 3*10 gange.

et sæt håndvægte

Håndvægte – til ben og balder

Du kan også bruge håndvægte, når du skal træne ben og baller! Før håndvægten op over dit hoved, og placer den i din nakke, hvor du holder den fast. Gå nu ned i en squat – her er det vigtigt, at dine knæ ikke kommer ud over dine fødder. Gør de det, så gør du det forkert! Denne øvelse kan du også med fordel lave 3*10 gange, men det kan godt være, du skal have lidt mere vægt på, før det virkelig giver pote.

En anden øvelse du kan lave med dine håndvægte, er, at du stiller dig med det ene ben foran det andet. Det andet ben tager du langt tilbage, så begge ben kommer i en position, hvor de er i en 90 graders vinkel. Du har stadig håndvægten placeret i nakken, og så går du ellers ned i position, så knæet på det ben, du har tilbage næsten rammer jorden. Denne kan du også lave 3*10 gange, men husk at skifte mellem, hvilket ben der står forrest.

Mave- og rygøvelser

Hvis du har håndvægte, hvor vægtskiven af aftagelig, så kan du med fordel bruge skiverne til at træne din mave. Læg skiverne på brystkassen, mens du laver dine mavebøjninger. Det er meget individuelt, hvor mange man kan holde til at lave, men det må godt gøre lidt ondt! Når du skal lave rygøvelser, skal du lægge dig på maven. Hav dine fingre op mod panden og løft stille overkroppen, så du kan mærke, at det spænder i ryggen. Denne øvelse er også god at lave 3*10 gange. Nu har du forhåbentlig fået blod på tanden til at gå i gang med hjemmetræningen!