Når man som almen dansk forbruger en kølig december morgen åbner laptoppen, tager en slurk kaffe og derefter sætter sig på sofaen for at indtaste webadressen https://citatplakat.dk/, og giver sig til at lede efter en god julegave til tante Oda, ved man nok ikke hvilken forskel man egentligt gør for miljøet.

Med et par museklik søges der igennem eksempler på smukke museumsplakater, der afbilleder kendte kunstværker og sjove finurlige citatplakater, der med modig sort skrift præsenterer alt lige fra sjove ordsprog til praktiske tekstplakater med alle de almene vaskesymboler og hvad disse betyder, klar til at hænge i nærheden af vaskemaskine. Hvor smart!

Blot et par klik, et lille vip med kreditkortet og julegaven er sikret, helt uden af du som forbruger har overvejet, at du netop har foretaget et smart miljørigtigt valg.

citatplakat

Hemmeligheden ligger i materialet

Den danske befolkning er efterhånden blev meget miljøbevidste, men det er endnu ikke noget der lader til at have påvirket måden hvorpå vi indretter vores hjem synderligt meget.

Det er der dog efterhånden adskillige individer i salgsbranchen, der ønsker at lave om på. De mange kunstgenstande almene forbrugere fylder deres hjem med, er ikke altid ”sunde” for miljøet. Plakater er muligvis en af de ting der pryder danske hjem som skaber mindst miljø-ravage, men også her har der været plads til forbedring – indtil nu.

Nye tiltag foretaget af en række danske firmaer, har søgt at gøre plakater til et bedre miljøvenligt alternativ til almen kunst i hjemmet. Fokus for disse tiltag har været at mindske overforbruget af papir, der kan forekomme ved trykning og anvendelse af plakater.

Miljøvenlige plakater er trykt på miljøvenligt kvalitetspapir, der ofte er stærkere og holder længere. Der er ingen forskel at se for den gængse plakatentusiast på hverken farve, opløsning eller motiv – hemmeligheden ligger udelukkende i de materialer, der anvendes til plakaternes fremstilling. Disse sikre at plakatens levetid forlænges, ikke blot gennem stærkere materiale men også nye blæktyper, der ikke har samme tendens til at falme i sollys.     

Bæredygtig fremstilling

Det er dog ikke blot det anvendte materiale som danske plakatfirmaer har fokuseret på, men i høj grad også hvorvidt produktion af plakater til kunderne er et bæredygtigt foretagende. Tiltag såsom miljøvenlig eller bionedbrydelig emballage har sikret at selv levering af onlinevarer er forbedret, sammenlignet med 2019. Dette har betydet af adskillige tons plastic er sparet væk.

Ligeledes har flere selskaber trukket deres trykproduktion tilbage til Danmark indenfor de sidste 4 år. At flere og flere plakater trykkes i Danmark, sikre en langt mere Co2-venlig produktionsproces. Nogle af de større plakatfirmaer, er endda begyndt at trykke plakater på FSC certificeret papir.

En FSC certifikation betyder at det materiale plakaten trykkes på er fremstillet ud fra de gældende FSC-regler: Der bliver ikke fældet mere træ end skoven kan nå at reproducere, og samtidigt skal alt dyre og planteliv i skovområderne træet stammer fra beskyttes.

Også Svanemærket har de seneste år gjort sit indtog på plakatmarkedet, hvor det anvendes som et prydmærke der afspejler at plakaten lever op til en række strikse danske miljøkrav.

Så leder du efter nyt ”pynt” til boligen, overvej da om ikke en miljørigtig plakat kunne være det bedst valg.