Kitler er et forkortet navn for kittel, som er et tyndt, langærmet skjorte-lignende stykke tøj. Det bruges til at beskytte mod snavs og støv, når man arbejder med væsker eller kemikalier, der kan smitte. Det er også en fordel at have kitler, når man arbejder med mad. Faktisk er det smart at bruge kitler indenfor alle brancher hvor der er mulighed for at der bliver spildt. Især hos læger, tandlæger og sygeplejersker hvor chancen for at man får uhensigtsmæssige bakterier eller vira. Man vil så vidt mulig undgå en smittespredning da dette kan gå virkelig stærkt. Køb kitler til arbejdstøj i dag og red verden i morgen.

Covid-19

Covid-19 er en meget alvorlig og smitsom sygdom, som smitter ved dråber fra øjne, næse og mund. Sygdommen kan give feber, muskelsmerter og hoste. I svære tilfælde kan den også give lungebetændelse og døden. Covid-19 er for det meste livsfarlig for ældre mennesker, småbørn og personer med andre kroniske sygdomme. Sygdommen blev først opdaget i Kina i december 2019 .Det er meget vigtigt at holde sig selv og andre raske, når der er en epidemi. Dette kan blandt andet gøres ved:

– At holde sig selv og ens omgivelser rene

– At vaske hænder ofte og grundigt, altså en god basal hygiejne.

– At undgå tæt kontakt med andre mennesker, hvis man er syg

Behageligt arbejdstøj behøver ikke være så besværligt

Behageligt arbejdstøj behøver ikke at være så besværligt. Det er faktisk muligt at have en kittel på som, der er behagelige at have på. Kitlerne er lavet i et blødt og tyndt stof, som ikke krymper. Derudover er de lavet med en bred elastik i livet, som gør, at de sidder godt på kroppen. Du kan derfor med fordel købe mange kitler ind så din arbejdsplads ikke står og mangler. Det er uhygiejnisk og decideret dumt at bruge beskidte stykker tøj, bare fordi man ikke lige har fået det vasket i tide. I sundhedsvæsenet på hospitaler er der nemlig en dresscode for hvad man må have på, hvornår og hvordan. En dresscode er et sæt regler for, hvad man må og ikke må have på, når man er på arbejde. Normalt er der en dresscode, fordi det er vigtigt, at alle medarbejdere ser ens ud og har det på samme måde. Dette giver et professionelt look og sender et signal om, at man tager sit arbejde alvorligt. Udover at have en dresscode, kan det også være en god idé at have et skriftligt kodeks for god adfærd p å arbejde. Et kodeks for god adfærd er ligeledes et sæt regler, som alle medarbejdere skal følge. Dette kan blandt andet være regler for, hvordan man opfører sig overfor kunder og kolleger. Kodeks for god adfærd kan gøre det nemmere at have et godt samarbejde på arbejdspladsen og mindske risikoen for konflikter.

Husk hygiejnen

Det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan man vasker tøj bedst muligt for at dræbe bakterier og vira. Hvis man vil have det bedst mulige resultat, skal man følge disse tips:

– Vask tøjet på den højeste temperatur, som tøjet kan tåle. Ved høj temperatur bliver alle bakterier og vira dræbt.

– Brug et vaskemiddel, der er beregnet til at dræbe bakterier og vira.